Home » Klimaat » Bedrijven worden zelf regisseur in energieopwekking
Sponsored

Duurzame energietransitie staat bij het bedrijfsleven en de overheid al jaren hoog op de agenda. Het operationaliseren hiervan mag echter geen gedeeld besef blijven. Het vraagt om visie, doorzettingsvermogen en het durven innoveren.

Arno van Mourik

Arno van Mourik

General Manager van Centrica Business Solutions Benelux

Het bedrijfsleven staat voor de uitdaging om duurzaamheid ook écht te definiëren als milieutechnisch en economisch thema. Met decentrale energieopwekking en een flexibele omgang met energiebeheer kunnen bedrijven maatregelen nemen om hun CO₂-uitstoot te verminderen. Daarnaast eist ook de kritische maatschappij dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen voor duurzame en maatschappelijke energieoplossingen.   

Eigen regisseur

“Consumenten kiezen steeds vaker voor leveranciers met een lage milieubelasting”, licht Arno van Mourik, General Manager van Centrica Business Solutions Benelux, toe. “Verander dus oude denkwijzen over energie en beschouw dit, naast een sociale en milieuverantwoordelijkheid, ook als strategisch middel om concurrentievoordeel te behalen. Plaats energieduurzaamheid in het hart van de organisatie. Onze tweede editie van het onderzoeksrapport Trends in decentrale energie (februari 2019) bevestigt dat Europese bedrijven steeds meer een regie willen verkrijgen over hun energieverbruik. Wij zijn daarin zelf een voorloper. Daarom willen wij in 2025 onze eigen CO₂-uitstoot met twintig procent verlagen.”

Intelligent gebruik van energie

Ondanks de hogere prioriteit voor het onderwerp toont het trendonderzoek anderzijds dat in 2019 slechts één op de acht bedrijven voldoet aan alle classificaties van het duurzaam bedrijfsmodel. “Dat aantal moet omhoog. Met dit model kunnen bedrijven gemakkelijker een bijdrage leveren aan het milieu, externe trends begrijpen, voortdurend innoveren en eigen talent laten ontwikkelen.

De volgende stap in Nederland is de introductie van onze Demand Side Response methode (red: DSR),na succesvolle implementatie in landen als Groot-Brittannië en België. Het realtime kunnen aanpassen van de energievoorziening zorgt ervoor dat bedrijven een veilig, duurzaam, flexibel en betaalbaar elektriciteitssysteem verkrijgen”, legt Van Mourik uit.

Energie als unique selling point

DSR is een manier voor organisaties om waarde te creëren door flexibel te zijn in de manier waarop ze hun energie gebruiken, met interessante commerciële voordelen. Wereldwijd gebruiken al veel grote energieverbruikers DSR om het net te helpen een evenwicht te creëren tussen vraag en aanbod. Het net betaalt gebruikers voor deze flexibiliteit – of ze nu op bepaalde tijden hun energieverbruik verminderen, energie terugleveren aan het net of het verbruik verhogen op momenten dat het net een overcapaciteit heeft.

Bewezen CO₂-emissiereductie wordt behaald met decarbonisatie, decentralisatie en digitalisering. “Om bedrijven voorop te laten lopen, ondersteunen wij hen met het toekomstgericht maken van hun energievoorziening. Uitgangspunt hierbij is dat bedrijven hun economische en milieutechnische prioriteiten succesvol in evenwicht kunnen brengen. Mijn advies voor ieder bedrijf: verbeter je resultaten met energieoptimalisatie”, besluit Van Mourik.

Centrica Business Solutions

Centrica Business Solutions ondersteunt bedrijven, zoals Van der Valk, Albert Heijn, TU Delft en ArcelorMittal om duurzamer te worden door het aanbieden van vooruitstrevende energieoplossingen, waarmee zij ook een economisch voordeel behalen. Voor meer informatie: www.centricabusinesssolutions.nl.

Next article