Skip to main content
Home » Innovatie » Werken voor de verborgen parels in de Nederlandse foodsector
Foodsector

Werken voor de verborgen parels in de Nederlandse foodsector

De ‘verborgen parels’ in de Nederlandse voedingsindustrie. Zo omschrijft Kimberley Pérukel de bedrijven waarvoor haar recruitmentbureau AFF ambitieuze professionals zoekt die foodbedrijven kunnen klaarstomen voor een nieuwe toekomst.

avatar

Kimberley Pérukel

Managing Partner Agri, Food & Feed Recruitment & Executive Search

“Wij bieden C-level executives mooie uitdagingen bij bedrijven die op een keerpunt in hun ontwikkeling staan.” Pérukel (29) is Managing Partner van Agri, Food & Feed (AFF) Recruitment & Executive Search, zoals het bureau voluit heet. AFF heeft een symbolische uitvalsbasis: de oude Verkade-fabriek in Zaandam.

“Verkade is van oorsprong een familiebedrijf dat begon als bakkerij en uitgroeide tot een bedrijf dat een grote rol speelde in de Zaanse voedingsindustrie. Het is een mooi voorbeeld van het soort bedrijven waarvoor wij directeuren werven”, vertelt Pérukel. “De Nederlandse foodsector is een fantastische broedplaats voor middelgrote en kleine bedrijven waar vaak de mooiste producten worden gemaakt.

Dit kunnen familiebedrijven zijn die al generaties actief zijn en de volgende stap willen maken of bedrijven waar private equity achter zit. Ze staan aan de vooravond van een transformatie en hebben nieuwe professionals nodig: voor een reorganisatie, een nieuwe strategische koers of voor de herpositionering van hun merk.”

Stevige basis voor nieuwe toekomst

Soms gaan deze bedrijven op eigen kracht verder en zoeken ze naar een topfunctionaris die hen naar deze nieuwe toekomst kan leiden. Wanneer een bedrijf wordt overgenomen door investeerders liggen er volgens Pérukel ook interessante kansen.

“Zo’n investering geeft een bedrijf vaak een enorme boost. Er liggen allerlei mogelijkheden: het betreden van nieuwe markten, innoveren en het omhoog trekken van hun human capital. Hierdoor ontstaat behoefte aan managers en directors die het bedrijf door deze transities heen kunnen loodsen.”

AFF is het enige recruitmentbureau in de agri- en foodsector dat zich richt op een niche met een beperkt aantal profielen, vertelt Timo de Smet, die in april aantrad als Managing Partner van AFF. 

“We richten ons op de topposities van CEO, COO, CFO en de CCO en onderscheiden ons door een persoonlijke en transparante benadering. Zo weten we wat deze executives drijft: zowel in hun carrière als privéleven. Hierdoor kunnen we de juiste professionals  op de juiste plek neerzetten, in een functie die past bij hun ambities.”

Van herpositionering tot nieuw bedrijfsmodel

Veel voedingsbedrijven staan op een keerpunt waarbij ruimte ontstaat om te investeren in vooruitgang, productie en innovatie. Dat biedt volgens Pérukel veel kansen voor topprofessionals. “Denk aan de CEO die niet alleen een interne reorganisatie begeleidt, maar het bedrijf ook als merk opnieuw positioneert.

Of de COO die zijn medewerkers mee moet nemen in deze overgang en ervoor zorgt dat het bedrijf op zo’n efficiënt mogelijke manier produceert.” De Smet: “Ook voor de CCO zijn er volop uitdagingen: deze kan zijn stempel drukken op de commerciële strategie voor de komende jaren.

Hij zet de koers uit, betreedt nieuwe markten en geeft hieraan invulling met het juiste team. Dat geldt ook voor de CFO, die op strategisch niveau meedenkt en de ambities van het bedrijf meetbaar maakt met behulp van cijfermatige inzichten. Onze C-level professionals staan voor de uitdaging zulke projecten te begeleiden. En wij zorgen ervoor dat zij in functies worden geplaatst waarin ze alle speelruimte krijgen om hun ideeën uit te voeren.”

Kijk voor meer informatie over AFF Recruitment & Executive Search en een overzicht van alle vacatures op http://www.affrecruitment.nl

Next article