Home » Nationaal » Nederland moet innoveren om toppositie te behouden
Nationaal

Nederland moet innoveren om toppositie te behouden

Dirk Duijzer
Directeur Coöperatie en Duurzaamheid bij de Rabobank.

Hoge kennisdichtheid en innovaties

Innovatie is het sleutelwoord voor de Nederlandse land- en tuinbouw, weet Dirk Duijzer, directeur Coöperatie en Duurzaamheid bij de Rabobank. “Ons land exporteert 60 á 70 procent van de land en tuinbouwproductie”, legt hij uit. “Op de wereldmarkt kennen ze je, niet alleen vanwege de producten maar ook door de hoge kennisdichtheid. De Universiteit van Wageningen is buiten Nederland bekender dan binnen Nederland.” “Innovatie geeft je voorsprong”, vervolgt Duijzer. “Maar die duurt slechts kort. Dus moet je voortdurend vernieuwen, anders halen je concurrenten je in. Dat geldt voor Nederland als exporteur van land- en tuinbouwproducten, maar ook voor individuele ondernemers in deze sector. De bereidheid om te innoveren is groot, en de meeste bedrijven zijn al jaren bezig om te vernieuwen. Een recent voorbeeld is de volledig geautomatiseerde aspergesteekmachine, die in 2010 de Herman Wijffels Innovatieprijs heeft gewonnen die door onze bank is ingesteld. Een dergelijke uitvinding is niet direct commercieel te financieren. Wij hebben een fonds opgericht om dit soort innovaties een kans te geven.”

Sterke coöperatieve samenwerking

De toppositie van de Nederlandse agrarische sector is mede te danken aan coöperatieve samenwerking. “Toen geen enkele bank deze kleinschalige sector wilde financieren en toen deze sector geen toegang had tot kennis en innovatie, is de Rabobank opgericht”, aldus Duijzer. “Toen er een internationale prijsoorlog aan de gang was, met gebrek aan kwaliteit van het Nederlandse product, zijn andere coöperaties opgericht. Vandaag de dag hebben de toenmalige coöperaties nog steeds een enorme betekenis: de grootste groenteveilig, de grootste bloemenveiling, de grootste zuivelindustrie, het zijn allemaal coöperaties. En vaak niet alleen de grootste van Nederland, maar één van de drie grootste van Europa.” Nationaal en internationaal is de Rabobank gespecialiseerd in financiële dienstverlening aan de agrarische sector. Duijzer: “Wij hebben in ons strategisch kader gekozen voor de specialiteit Food & Agro. Doen waar je goed in bent en je daarop focussen. In Nederland bankiert 84 procent bij ons. Waar wij bijvoorbeeld extra bij ondersteunen, is een overname. Indien alles gewaardeerd wordt tegen vrije verkoopprijzen, is een agrarisch bedrijf niet over te nemen. Wij kennen de financieringsvorm waarbij bij bedrijfsopvolging op financiering van gronden niet afgelost hoeft te worden. Maar het blijft lastig. Een jonge ondernemer zal bij een overname niet tegelijkertijd kunnen uitbreiden en innoveren. Dat is pas na enkele jaren mogelijk, als de bedrijfsvoering stabiel is.”

Nederland moet het goede voorbeeld geven

Terugkomend op het belang van innovatie stelt Duijzer dat niet iedereen daar op dezelfde manier naar kijkt. “Je moet durven. Soms moet je innoveren omdat de maatschappij dat eist. Koeien binnen houden is efficiënter, maar de mensen willen dat de beesten buiten lopen. Er wordt een vrijloopstal ontwikkeld, waarbij de koeien zelf kunnen kiezen voor buiten of binnen. Dat is een innovatie die in eerste instantie alleen maar geld kost. Toch moet je die stap durven zetten. Juist Nederland moet op dit gebied het goede voorbeeld geven. Als we er samen de schouders onder zetten, kan ons land de toppositie in de wereld nog lang houden.”

Next article