Home » Future of Food » Nederland als centrum van plantenveredeling
Future of Food

Nederland als centrum van plantenveredeling

Niels Louwers
Niels Louwers
Niels Louwers (directeur Plantum)

Het slim combineren van verschillende wetenschappen om wereldwijd bij te dragen aan voedselzekerheid, duurzaamheid en andere maatschappelijke doelen: de sector van zaden en jonge planten is een droom voor iedereen die een uitdagend en tegelijk zinvol leven wil.


Het ontwikkelen van nieuwe plantenrassen die beter bestand zijn tegen ziekten en plagen, die robuust zijn in tijden van onvoorspelbare en veranderende weerpatronen, en die voedsel- en siergewassen van hoge kwaliteit produceren, is een gebied waar Nederland tot de absolute wereldtop behoort.

Letterlijk miljarden mensen eten groenten en aardappelen die hun oorsprong hebben in ons land; veel sportvelden en parken zijn bedekt met Nederlands gras en bloemenstallen in de hele wereld worden beleverd met kleurrijke producten vanuit ons land. Op deze manier levert Nederland een unieke bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.

transdisciplinaire wetenschap

Plantenveredeling is een transdisciplinaire wetenschap die gebaseerd is op genetica, plantenfysiologie en -pathologie. Zo’n 50 jaar geleden kwam daar wiskundige statistiek bij; in de jaren 1980 werd moleculaire biologie en organische chemie geïntegreerd, meer recent gevolgd door big data en kunstmatige intelligentie.

Alleen wanneer deze gebieden effectief worden geïntegreerd, kan diepgaande kennis over hoe planten groeien en producten worden gemaakt, worden vertaald in de beste gewassen voor boeren, verwerkers en consumenten.

Nederland als centrum

Nederland is het centrum van plantenveredeling; door twee eeuwen ondernemerschap, een uitstekende kennisinfrastructuur in universiteiten en zo’n 300 bedrijven die zich bezighouden met veredeling en de productie van kwaliteitszaden en jonge planten en een solide openbare beleidsomgeving die zorgt voor kwaliteitscontroles, fytosanitaire regels en een effectief kwekersrecht.

De jaarlijkse export van ruim drie miljard euro vanuit Nederland past daarmee in het beleid dat we geen bulkproducten maar kennis moeten exporteren uit ons kleine land. Want zaad is ingekapselde kennis!


Meer lezen over Future of Food?

In onze campagne Future of Food gaan we verder in op de ontwikkelingen en trends in de agri- en foodsector. Lees verder over het thema in een van deze artikelen.

Cosun: op weg naar een plantaardige toekomst

Royal Cosun is een toekomstgerichte, internationale agrofood coöperatie met ongeveer 9.000 leden akkerbouwers. In de bijna 125 jaar oude Nederlandse coöperatieve onderneming wordt iedere dag samengewerkt om de kracht van planten om te zetten naar bruikbare plantaardige oplossingen. De coöperatie heeft de visie en missie voor de toekomst samengevat in vier woorden: ‘The Plant Positive…

Continue Reading Cosun: op weg naar een plantaardige toekomst

Onze campagnepartners

De campagne ‘Future of Food’ was niet mogelijk geweest zonder de steun van onderstaande partners. Lees hier meer over hun activiteiten. CBL  Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt als brancheorganisatie de belangen van supermarkten en foodservicebedrijven. Dat doen wij op de thema’s ‘Gezondheid en voedselveiligheid’, ‘Duurzaamheid’, ‘Sterke keten’ en ‘Medewerkers en arbeidsmarkt’. Supermarkten en foodservicebedrijven…

Continue Reading Onze campagnepartners

Verduurzaming van voedingsindustrie vraagt om integrale aanpak

Het voedselsysteem verandert! Het collectieve besef is gekomen dat het duurzamer moet. Maar dit brengt op veel terreinen enorme uitdagingen met zich mee. Hoe gaat de voedingsmiddelenindustrie dat realiseren? Joost Vliegen, country managing director, van GEA geeft antwoord. De voedingsmiddelenbranche is in ontwikkeling en dat zien we terug in de supermarkt waar de schappen vol…

Continue Reading Verduurzaming van voedingsindustrie vraagt om integrale aanpak

Next article