Skip to main content
Home » Future of Education » Toekomstig onderwijs vraagt om personalisatie en digitalisatie
Sponsored

De toekomst van ons onderwijs? Daar heeft Head of Education Jan-Wolter Smit van LessonUp een duidelijke visie op. Geen technologie die boeken, lessen of lokalen vervangen, maar een leraar die als regisseur de balans zoekt in deze digitale aanvulling. “De connectie met de klas is en blijft nog steeds het belangrijkste.”  

Ruim 23 jaar heeft Jan-Wolter Smit van LessonUp zelf voor de klas gestaan en nog steeds mist hij ‘zijn’ studenten. Maar Smit heeft nu eenmaal altijd een zwak gehad voor de toepasbaarheid van technologie in het klaslokaal. Hij merkte dat veel van zijn collega’s daar echter moeite mee hadden. “Ze vonden het spannend en zaten er niet op te wachten. Terwijl ik juist vind dat het geen bedreiging is, maar een aanvulling. De connectie met de klas is en blijft nog steeds het belangrijkste.” Dus besloot hij zijn collega’s te leren kijken naar wat ze er vanuit hun eigen onderwijs wél mee kunnen.  


De connectie met de klas is en blijft nog steeds het belangrijkste

Eigenaar van eigen lesmateriaal 

Het huidige onderwijs biedt mogelijkheden voor digitalisering. Maar dan wel met de leraar als regievoerder, volgens Smit. “Het is niet alles of niets met technologie. Sommige leraren denken dat ze helemaal over moeten of dat het gelijk goed moet gaan, maar dat hoeft helemaal niet. Met het LessonUp platform kunnen leraren hun eigen interactieve lessen maken en personaliseren, door bijvoorbeeld die video van een collega erin te verwerken. Maar het zijn en blijven de lessen van de leraren en ze bepalen zelf wat en hoe ze iets aanbieden aan hun studenten. Ze blijven dus eigenaar van hun eigen lesmateriaal, terwijl ze ook inzicht krijgen in het denkproces, het functioneren en de leeropbrengst van hun studenten.”

Door dit eigenaarschap te stimuleren, lessen van anderen inzichtelijk en herbruikbaar te maken en leraren met elkaar in contact te brengen, zet LessonUp de leraar in zijn kracht. “We zijn niet alleen een platform om zelf lessen te ontwikkelen, maar ook een enorme database met kant-en-klare lessen, didactische kennis en content”, legt Smit de drie succesvolle pijlers van LessonUp uit. “Het blijft tenslotte gaan om mensen én om leren van elkaar. Technologie kan hierbij helpen. Als een leraar is uitgerust met de juiste instrumenten kan hij completer lesgeven. Zeker als hij zich prettig voelt bij het gebruik ervan. Dat draagt bij aan de motivatie voor én in de klas.” 

Leraren bepalen hoe ze de connectie maken 

Als voorbeeld noemt hij de leraar die dankzij een digitaal open vraaggesprek in gesprek kwam met een tot voorheen niet-pratende autistische leerling. Of de wiskundeklas die zich gewaardeerd voelde omdat hun leraar een les speciaal voor hen ontwikkelde. “Het huidige onderwijs vraagt om meer digitalisering en personalisering. Toch blijft het vooral gaan om mensen én om leren van elkaar. De connectie waardoor er interactie in de klas ontstaat, is het belangrijkst. Technologie hoeft een boek niet te vervangen. Het gaat om de klik, die is goud. Hoe leraren die creëren, bepalen zij zelf.” 

Next article